ROERMOND - Hoe bereid je kinderen van 8 jaar voor op AI en deepfakes? AI is dagelijks in het nieuws. Dat laat kansen zien, maar ook risico’s. Leerlingen groeien op in een online wereld; dat maakt digitale vaardigheden urgenter dan ooit. Hoe gedraag je je sociaal online, hoe werkt een chatbot zoals ChatGPT? Kun je met AI je eigen muziekstuk componeren en hoe bespreek je cyberpesten, nepnieuws en deepfakes? Basisschool Montessori Roermond voelde die noodzaak en schakelde Mediawegwijs in, en speelt hierin een pioniersrol door dit structureel in het onderwijs te brengen.

“We zien dat kinderen vaardigheden ontwikkelen die ze in reguliere lessen minder tegenkomen” leerkracht groep 7

Waarom deze ‘nieuwe’ lessen?

Voor groepen 1 t/m 8 geen standaardprogramma, maar een dag vol praktijk en inhoudelijke gesprekken, verzorgd door de vakdocenten van Mediawegwijs. Specialisten in digitale geletterdheid, mediawijsheid en online burgerschap. Zodat leerlingen de school verlaten als taal- en digitaal geletterde wereldburgers.

“Dit was zo cool; ik kon eindelijk kijken door een echte VR-bril!” leerling groep 5

Digitale geletterdheid wordt vanaf 2027 een verplicht onderdeel. Wie deze lessen nu al in de reguliere lesstof integreert, loopt dus voorop. Steeds meer scholen delen die visie en investeren hierin, zodat leerlingen zich goed staande kunnen houden in de online wereld, waar zij 24/7 toegang toe hebben.

Van Bee-bot tot VR-bril: leren door doen

Kinderen willen leren, maar ook ontdekken en doen. Dat vraagt om een andere insteek dan alleen de traditionele manier van lesgeven. Voor zowel de onderbouw als bovenbouw zijn lessen op maat gemaakt, zodat ieder kind op elk niveau kan meedoen. Veel opdrachten worden in teamverband gedaan, waardoor ze ook leren samenwerken. Montessori Roermond heeft voor een dag de groepen overgedragen aan de vakdocenten, waarbij de eigen leerkrachten de kans kregen om mee te kijken, zodat ze ook zelfstandig de lessen kunnen voortzetten.


Wat hebben de Roermondse leerlingen geleerd?

  • Lessen voor de onderbouw: gamen met LEGO, programmeren met de Bee-Bot en levende tekeningen maken op een tablet.
  • Lessen voor de bovenbouw: werken met en kijken voor een VR-bril, in gesprek over cyberpesten en gamen, (gameverslaving) en kennismaken met AI. Hoe onderscheid je nepnieuws van echt nieuws? Hoe ga je om met de invloed van influencers?

Wat opvalt, op elke school waar Mediawegwijs komt, is het enthousiasme van leerlingen (en daardoor ook van leerkrachten). Leerlingen die in de rekenles moeite hebben, bloeien hier op. Leren wordt leuk als je mag ontdekken en ervaren: maken, testen, praten, verbeteren.

On tour door Nederland

Wat begon met lessen in en rondom Amsterdam, is uitgegroeid tot een landelijke tour. Bij ‘Mediawegwijs On Tour’ stappen de vakdocenten, professionals uit het werkveld van media, techniek en onderwijs, met koffers vol VR-brillen, 3D-pennen en robotjes de auto in. Van Groningen tot Roermond. Ze komen naar de school toe en geven praktische lessen en verdiepende gesprekken voor groep 1 t/m 8. Het schooljaar is net van start maar de On Tour variant doet dit jaar nog scholen in verschillende regio's aan. Zo worden steeds meer kinderen voorbereid op de digitale samenleving.